Branża lotnicza z pewnością należy do najbardziej skomplikowanych i wymagających. Konstruowanie całych statków powietrznych oraz tworzenie elementów do nich wymaga ogromnej wiedzy i doświadczenia, ale przede wszystkim związane jest bezpośrednio z odpowiedzialnością za życie osób, które w przyszłości będą z nich korzystały. Bardzo ważne zatem jest dbanie o każdy najmniejszy nawet szczegół i przeprowadzanie wielu skomplikowanych badań i testów, które dadzą gwarancję, że samolot będzie w pełni bezpieczny dla osób nim podróżujących.
W dzisiejszych czasach firmy coraz częściej sięgają po najnowsze osiągnięcia naukowe i techniczne, aby unowocześniać i usprawniać swoje przedsiębiorstwa. Trend ten mocno wdziera się również w przemysł lotniczy co nie powinno nikogo dziwić. Korzystając z samolotów jesteśmy przecież w pełni uzależnieni od umiejętności i wiedzy personelu pokładowego, ale głównie jednak od sprawnego, bezpiecznego i sprawdzonego na wszelkie sposoby samolotu.
Silnik samolotu w oku skanera 3D
Jednym z przykładów wykorzystywania najnowocześniejszych technologii w przemyśle lotniczym może być znany na całym świecie niemiecki producent silników samolotowych, firma MTU Aero Engines. Firma angażuje się w projekty, rozwój, produkcję, promocje i wsparcie komercyjnych oraz wojskowych silników lotniczych jak również stacjonarnych turbin gazowych.
Producent zdecydował się na współpracę z firmą SMARTTECH3D w zakresie skanowania 3D, aby zebrać wszystkie szczegóły bardzo skomplikowanej geometrii silnika. Zgromadzone skany zostały wykorzystane w celu stworzenia profesjonalnego modelu CAD. Ponadto zastosowanie skanera 3D z certyfikatem wydanym przez niezależne laboratorium pomiarowe daje gwarancję referencyjnych wyników, co w przypadku producenta tak wysoce zaawansowanych technologicznie części jest bardzo istotne. Firma MTU potwierdziła, że wdrożenie skanerów 3D firmy SMARTTECH3D do tworzenia modeli CAD produkowanych przez siebie części okazało się strzałem w dziesiątkę. Firma MTU cały czas korzysta z usług skanowania 3D firmy SMARTTECH3D.
Badanie poszycia skrzydeł w laboratoriach Boeinga
Również znana i ceniona na całym świecie firma Boeing zdecydowała się na wprowadzenie technologii skanowania 3D do swoich laboratoriów – Boeing Aviation Service Research Centre (ASRC). W tym przypadku jednak producenci skoncentrowali się na badaniu poszycia skrzydeł swoich samolotów.
Jak powszechnie wiadomo, każdy samolot po kolejnym przelocie przechodzi przez obowiązkowy i żmudny przegląd, który dopuszcza albo nie zezwala na dopuszczenie samolotu do kolejnego rejsu. Zastosowanie technologii 3D firmy SMARTTECH3D podczas skanowania poszycia skrzydła pozwala wyeliminować błąd ludzki i z pełną precyzją wykonać przegląd skrzydeł samolotu wyłapując nawet najdrobniejsze uszkodzenia powstałe na skutek np. uderzeń piorunów czy drobnych przedmiotów. Pozwala to znacznie poprawić bezpieczeństwo kolejnych lotów.
Polska technologia skanowania 3D w ośrodku badawczym NASA
Skoro już mówimy o najnowszych technologiach stosowanych w nowoczesnych przedsiębiorstwach nie możemy nie wspomnieć o zastosowaniu skanerów 3D firmy SMARTTECH3D w branży kosmicznej. Jedno z optycznych urządzeń pomiarowych zostało zakupione przez słynny na cały świat ośrodek badawczy Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej – NASA. Nie jest tajemnicą, że korzystają oni w swoich centrach naukowych z urządzeń najbardziej zaawansowanych technologicznie. Skaner 3D firmy SMARTTECH3D zakupiony został przez NASA w celu digitalizacji pierwszych modeli statków kosmicznych.
Branża lotnicza wymaga wielu specjalistycznych sprzętów, urządzeń i skomplikowanych badań. Stały rozwój nowych technologii spowodował upowszechnienie się metod wcześniej zarezerwowanych wyłącznie dla bardzo wąskiej grupy odbiorców. Profesjonalne Optyczne Maszyny Pomiarowe służące do Inżynierii Odwrotnej w połączeniu z zaletami systemów CAD tworzą nowe możliwości dotychczas nieosiągalne innymi technikami. Można dzięki temu stworzyć między innymi model CAD silnika, badać poszycia skrzydeł samolotu czy też tworzyć model CAD całego statku powietrznego. Możliwości skanerów 3D są jednak ogromne, więc cały czas z niecierpliwością czekamy na kolejne ciekawe projekty związane z branżą lotniczą i kosmiczną.