Łączenie metod tradycyjnych i nowoczesnych technologii dla stworzenia scenerii najnowszej gry video.
Tworzenie gier komputerowych nie jest łatwym zadaniem, zaczynając od stworzenia historii, którą chcemy opowiedzieć i świata, w który chcemy przenieść gracza, skończywszy na przeniesieniu go do wersji cyfrowej.
Jak podkreśla Daniel Zduńczyk, twórca gry Wild West Dynasty, „kluczem do osiągnięcia fajnych efektów jest umiejętność łączenia wielu technik” zarówno tych manualnych, jak i cyfrowych. Z tego powodu tworząc mapę, na której rozgrywa się akcja gry stworzonej przez Wirtual Magic Games, skorzystano z wielu technik technik, wśród których znalazły się najnowsze cyfrowe technologie.
Właściwie od samego początku zespół odpowiedzialny za stworzenie mapy, w której toczyła będzie się cała akcja gry, cofnął się do czasów swojego dzieciństwa i wspinając się na wyżyny kreatywności stworzył podglądową makietę całej gry przy użyciu klocków lego. Poza samym koncepcyjnym i kreatywnym trudem, jaki włożyli oni w pracę, była to świetna zabawa. Takie podejście do tematu pozwoliło całemu zespołowi nie tylko na wykonanie niezbędnej mapy, ale także umiejscowienie konkretnej akcji w terenie.
Po wykonaniu koncepcyjnej makiety mapy konieczne było przeniesienie jej do silnika gry. W tym celu wykorzystano jedną z nowoczesnych technik obrazowania, jaką jest fotogrametria, czyli stworzenie zgrubnego modelu cyfrowego na podstawie zdjęć.
Po przetestowaniu pierwotnej mapy możliwe było dokonanie jej poprawek już w środowisku cyfrowym. Twórcy napotkali jednak na problem związany ze stworzeniem różnorodności terenu i odzwierciedlenia go w sposób jak najbardziej realistyczny. Podjęto decyzję o powrocie do formy fizycznej, w czym pomogły drukarki 3D.
Cały model cyfrowej mapy został podzielony na części i wydrukowany, aby artyści mogli puścić wodzę fantazji i przy pomocy plasteliny nanieść I uszczegółowić różne formy ukształtowania terenu na mapę. Wykorzystana w procesie plastelina okazała się idealnym rozwiązaniem.
Formowanie, kształtowanie, strukturyzacja i rzeźbienie dały nieprzeciętny efekt, o który chodziło twórcom. Kolejnym i najistotniejszym krokiem było wprowadzenie ponownie powstałej mapy do silnika gry. W tym przypadku fotogrametria okazała się już niewystarczająco dokładną techniką i konieczne było znalezienie innego rozwiązania.
Tu z pomocą przyszły skanery 3D. Do realizacji tej usługi wybrano firmę SMARTTECH, oferującą sprzęt, który zapewnia wymagany balans między szybkością pozyskiwania danych i wysoką rozdzielczością. Po dokładnym omówieniu oczekiwanych efektów podjęto decyzję o wyborze odpowiedniej głowicy skanującej. Wybór padł na MICRON3D green stereo 20 Mpix – skaner o najwyższej dostępnej na rynku rozdzielczości.
Proces skanowania polegał na wyświetlaniu przez głowicę skanującą prostych prążków zielonego światła na fizyczną mapę. Uzyskane w procesie skanowania 3D dane zostały dodatkowo obrobione w autorskim sterująco-edycyjnym oprogramowaniu SMARTTECH 3Dmeasure.
Po złożeniu skanów pobranych z każdej strony aplikacja wyświetliła wynik w postaci chmury punktów zawierających informacje przestrzenne. Program jest nie tylko szybki i łatwy w obsłudze dzięki intuicyjnemu menu, ale posiada również funkcje automatyzacji pomiaru dzięki stolikowi obrotowemu, co czyni proces jeszcze prostszym.
Wysoka rozdzielczość skanera zapewniła doskonałą precyzję odwzorowania nawet najdrobniejszych szczegółów, a dzięki szybkiemu działaniu urządzenia można było uzyskać pełną mapę w formie cyfrowej w zaledwie kilka godzin. Ponadto niektóre skanery 3D posiadają możliwość pozyskania koloru skanowanego obiektu, co w tym przypadku nie było konieczne. Opcja ta jednak daje duże możliwości w przypadku, gdy chcemy przenieść w 100% realne obiekty do świata cyfrowego. Dzięki skanowaniu postaci, stroju lub jakiegokolwiek rzeczywistego przedmiotu w łatwy sposób można stworzyć model wirtualny. Taki sposób pracy istotnie skraca czas pracy grafika komputerowego, a co za tym idzie, obniża koszty pracy. Skanowanie 3D może nie tylko wspierać, ale nawet zastąpić proces modelowania.
Ostatni etap pracy nad mapą świata polegał na dodaniu elementów scenografii już w formie cyfrowej. Do pozyskanego modelu 3D całego podłoża dodane zostały odpowiednie kolory w zależności od typu powierzchni, a następnie umieszczono w nim elementy takie, jak drzewa, krzewy, wysokie trawy czy zabudowania.
Tym sposobem dzięki połączeniu wielu technik zarówno manualnych, jak i cyfrowych, powstał cyfrowy świat jednej z najbardziej wyczekiwanych gier w 2022 roku.